طراحی و نقشه کشی ماشین آلات صنعتی با سالیدورک ، کتیا ، پروانجینیر ، اینونتور - 09359851183

طراحی و نقشه کشی ماشین آلات صنعتی با سالیدورک ، کتیا ، پروانجینیر ، اینونتور - 09359851183

کارآموزی شرکت تکنو ماشین

بسم الله الرحمن الرحیم 

ضمن تشکر و قدردانی از شما استاد گرامی ، بدینوسیله گزارش کارآموزی خود را در شرکت تکنوماشین به استحضار می رسانم ، شرکت تکنو ماشین کارگاهی صنعتی برای تولید قالب های صنعتی در زمینه های مختلف با استفاده از سیستم ها و دستگاههای صنعتی قالبگیری و قالب سازی فعالیت می کند ، در طول دوره کارآموزی با مفاهیم گسترده ای در مباحث نقشه کشی صنعتی و قالب سازی و طراحی قالب های صنعتی آشنا شدم که در ذیل به اختصار به تشریح برخی از این مفاهیم می پردازم .


 

گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین

 

نام استاد :

 

نام کارآموز :

 

گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین :

پیشگفتار :

ضمن تشکر و قدردانی از شما استاد گرامی ، بدینوسیله گزارش کارآموزی خود را در شرکت تکنوماشین به استحضار می رسانم ، شرکت تکنو ماشین کارگاهی صنعتی برای تولید قالب های صنعتی در زمینه های مختلف با استفاده از سیستم ها و دستگاههای صنعتی قالبگیری و قالب سازی فعالیت می کند ، در طول دوره کارآموزی با مفاهیم گسترده ای در مباحث نقشه کشی صنعتی و قالب سازی و طراحی قالب های صنعتی آشنا شدم که در ذیل به اختصار به تشریح برخی از این مفاهیم می پردازم .

آدرس شرکت :

قزوین – شهرک صنعتی البرز – انتهای خیابان میر داماد غربی – نرسیده به فلکه پست – شرکت تکنو ماشین ( روبروی آموزشکده فنی و حرفه ای پسران )

 

شماره تلفن : 2222677   0282

مدیر عامل شرکت : جناب آقای مهندس اسماعیلی

 

  

فصل اول

طراحی صنعتی

  

فصل اول

طراحی صنعتی :

طراحی صنعتی، حرفه‌ای است که با خلق مفاهیم جدید در حوزه‌های مختلف زندگی انسانی سروکار دارد. طراحی برابرنهاده یا معادلی است که برای واژه Design انگلیسی بکار رفته است، در حالی که Industrial design یکی از زیرشاخه‌های Design است. در حال حاضر آموزش طراحی صنعتی در ایران، با یک گرایش کلی و تحت عنوان کلی طراحی صنعتی انجام می‌شود.

 

تاریخچه

حرفه طراحی صنعتی، در پی انقلاب صنعتی در اروپا و بر اساس یک ضرورت بوجود آمد. تا پیش از رخداد انقلاب صنعتی، محصولات و کالاهای مصنوع مورد استفاده مردم، توسط هنرمندان و پیشه وران با استفاده از روشهای دستی و نه ماشینی و در مقیاس محدود ساخته می شدند. با ظهور ماشین و پدید آمدن روشهای تولید ماشینی، چهره مصنوعات دچار دگرگونی شد و مصنوعات دست ساز، آرام آرام جای خود را به مصنوعات زمختی می دادند که هیچ خبری از هنر هنرمند در آنها یافت نمی‌شد. همگی بدون توجه به زیبایی پیکره و صرفاً در جهت برآورده کردن نیازهای عملکردی طراحی و ساخته می شدند. در چنین وضعی بود که هنرمندان دست ساز با اعتراض به چنین نابسامانی خواستار طرد ماشین و فرزندان آن و بازگشت به اوضاع پیشین شدند. جنبش هنر و پیشه که سردمدار آن ویلیام موریس بود، در همین راستا شکل گرفت.

سبک‌شناسی طراحی

از سبکهای شناخته شده طراحی صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. نوگرایی (Modernism) یا سبک بین‌المللی (International Style) که باوهاوس در آلمان از شناخته شده ترین مکاتب این سبک است.
  2. دِ اِستَیل در هلند. در این سبک و در حوزه طراحی گریت ریتفلد (Gerrit Rietveld) را می توان نام برد. پیت موندریان نقاش نامی نیز، از نامداران همین جنبش هنری در حوزه نقاشی است.
  3. فن برتر، های تک (High Technology)
  4. لبه جدید (New Edge)
  5. کمینه‌گرایی(Minimalism) که از بزرگان این سبک می توان به فیلیپ استارک فرانسوی اشاره کرد.
  6. ممفیس، بنیانگذار آن، طراح مشهور ایتالیایی اتوره سوتساس است.
  7. آرت نووو (Art Nouveau) از سبکهای قدیمی طراحی است که در خلال سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ میلادی شکل گرفت.
  8. استریم لاینینگ (Stream Line)استفاده از فرم قطره اشک، خاستگاه این سبک آمریکاست.
  9. سبک آمریکایی (American Style)
  10. جنبش Werkbund آلمان
  11. کارکردگرایی (Functionalism)
  12. هنر تزئینی آمیخته (Art Deco)
  13. طراحی محصول (Product design)
  14. طراحی محیطی (Environmental design)
  15. طراحی سامانه‌های حمل و نقل (Transport design)

حوزه‌های کنونی

 

فلسفه طراحی صنعتی

همه تولیدات موجود در محیط زیست مان دارای فرمهای ظاهری می باشند که با تأثیر گذاشتن بر روی روان انسان‌ها سبب جریان درک خود می شوند. در این پروسه است که تولید صنعتی می تواند توسط استفاده گر از نظر روانی تصاحب شود که تصاحب حاوی واقعه بعدی است .انچه مورد توجه قرار میگیرد شناخت صحیح نیاز کاربر و یا استفاده کننده است) زیبایی‌شناسی در اصل به معنای درک احساسی است. به عبارت دیگر زیبایی‌شناسی علم مرتبط با درک احساسی پدیده‌های مصنوع می باشد. استفاده تولیدات صنعتی از طریق احساس و عواطف استفاده کننده به ویژه استفاده‌های دیداری، شنیداری، لمسی به وسیله کارکرد استتیکی یک تولید صنعتی انجام می‌شود. در حوزه کارکرد استتیک شیء، تئوری گشتالت (Gestalt) آلمانی و تئوری فرم (La theorie la forme) فرانسه شکل می گیرد. از بررسی های گشتالت، عناصر گشتالت (فرم- رنگ- رویه- جنس) و ساختمان گشتالت (پیچیدگی، سادگی، نظم و بی نظمی) نمود پیدا می کند. عناصر گشتالت می توانند به عنوان حامل پیام های استتیک یک تولید محسوب شوند که بررسی و شناخت این اجزاء از مهم ترین دروس آکادمیک طراحی صنعتی در دنیا می باشد. نقد آثار طراحی صنعتی نیز یکی از پیچیده ترین ارزیابی ها می باشد و بنگاهها و تشکل های مختلفی در دنیا وجود دارند که به ارزش استتیکی یک طرح صنعتی امتیاز می دهند. تشکل های معتبر (IDEA) Industrial Design Excellence Award در امریکــــا و IF Design Award winner درآلمان می باشند که معیارهای زیبائی‌شناسی همه آنها بهبودهای استتیکی می باشد که در محصول به وسیله طراح ایجاد می‌شود. کاربرد استتیکی تولیدات، همه جنبه‌های روانی و درک و احساس انسان به هنگام استفاده تولید صنعتی می باشد. این امر در جدول ذیل نمود بهتری پیدا می کند :

 

 [Perception]فرم در بررسی گشتالت تصویر ارائه شده توسط سطح خارجی تولید می باشد. همچنین فرم باید حاوی (Lifestyle)، سبک زندگی، فرهنگ و مد باشد خاصیت استتیک فرم تابع و معرف زمان بودن است. همچنین طبق نظر SOLIVAN که بانی تفکر Functionalism بوده که نشأت گرفته از مکتب فکری BAUHAUS می بود، جمله معروف فرم تابع عملکرد محصول است را بیان نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

قالبگیری فشاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

قالبگیری فشاری :

قالب گیری فشاری ،یکی از قدیمی ترین فرآیندهای قالب گیری شناخته شده است. در این قالبها ماده پلاستیکی در محفظه قالب قرار گرفته وبا حرارت و فشار شکل می گیرد. در این قالبها ،معمولا از ترکیبات گرما سخت(ترموست)،بصورت عمده واستفاده میشودولی از محصولات گرما نرم (ترمو پلاستیک)در

 برخی موارد وبه ندرت استفاده میشود. موادی که بعنوان شارژ اینگونه قالبها بکار می رود،دارای اشکالی بصورت پودر ،ساچمه ای ،لایه ای وپیش فرم میباشد.

قالبهای فشاری عمدتا دارای یک عیب میباشند بطوریکه ،در اثر فشار زیاد موجود در داخل قالب پین های ضعیف ودیوارهای نازک دفرمه میشوند ، بنابراین طراحان این گونه قالبها به منظور کم رنگ کردن این عیب  ،از فرایند قالب گیری انتقالی کمک گرفته اند .

سال 1909توسط آقای لئو بکلند ،جهت تولید پوسته رادیو پیدایش یافت.

فرایند قالب گیری انتقالی، در زمان جنگ جهانی دوم شناخته شد بطوریکه در ابتدا کاربرد عمده ای در صنایع نظامی داشت.

 

مراحل کلی فرآیند قالب گیری فشاری

     در صورت لزوم قالب را تمییز و مواد آزاد کننده را داخل قالب می ریزیم.

     قالب را شارژ می کنیم.

     قالب توسط پرس بسته میشود.

     قبل از ایتکه قالب بطور کامل بسته شود ،قالب را کمی بازکرده تا گازهای محبوس از قالب خارج شود(تنفس قالب).

     حرارت وفشار را اعمال کرده تا عمل قالبگیری تثبیت شود(در کاربرد فشار قبل از بسته شدن کامل قالب باید اندکی درنگ شود بطوریکه گازها بتوانند از محفظه قالب خا رج شوند).

     قالب را باز نموده و قطعه داغ را در فیکسچر خنک کننده قرار میدهیم.

 

معرفی روشهای قالب گیری

      قالبگیری فشاری قالبگری انتقالی

      قالبگیری تحت فشار پیستون

      قالبگیری بصورت ریخته گی

      قالبگیری پرسی

 

لازم به ذکر است که دو روش اول بصورت عمده برای تولید قطعات پلاستیکی اعم از مواد ترمو پلاستیکی وترمو ستی میباشد.

 

شرح فرآیند قالبگری فشاری

در  ابتدا قالب توسط  شا بلن بار ریز که روی دستگاه  پرس قرار دارد ،شارژ شده و قالب

شروع به بسته شدن میکند ،بطوریکه سنبه  قسمت روئی قطعه را فرم داده و قسمت زیرین

قطعه تا سطح جدایش قالب در داخل محفظه پائینی فرم میگیرد.

در این قالبها دمائی در حدود   130تا200 درجه سانتی گراد  توسط دو  المنت گرم کننده

حاصل میشود ، ولی عمدتا دمای نیمه فوقانی قالب کمتر از نیمه تحتانی میباشد بطوری که

معمولا قسمت فوقانی تا دمای 145درجه سانتی گراد گرم شده و قسمت   تحتانی تا دمای

155درجه سانتی گراد گرم میشود.

فشار لازم در حدود 100تا500تن می باشد ،البته این فشار با توجه به سطح تماس قطعه با قالب تعیین می شود.

 

شرح فرایند قالبگیری انتقالی

همانطور که  در  قسمت چکیده  به آن اشاره شد ، این  فرایند   قالبگیری به منظور  بر طرف کردن عیب قالبگیری فشاری از این روش قالبگیری استفاده میشود.

در واقع عملکرد این روش قالبگیری به این صورت است که ابتدا مواد  شارژ فالب بصورت سرد یا نیمه گرم داخل کانال بار ریز وارد و توسط یک سنبه فشار دهنده مواد از طریق روزنه هایی در سیستم ر اهگاهی ،به حفرهای اصلی قالب هدایت می شود.

قالبهایی که با این روش طراحی می شوند غالبا چند حفره ای میباشند،به خاطر اینکه از نظرهزینه مقرون بصرفه شوند.

 

انواع روشهای قالبگیری فشاری از نظر ساختمان قالب

 

      قالب فلاش دار (قی) flash die                     

      قالب سنبه ای کفی یا پله ای flat die               

      قالب مثبت positive die                            

      قالب نیمه مثبت semi positive die             

 

لازم به به توضیح است که این قالبها بر مبنای اجازه ی ورود مواد به کانال فلاش دسته بندی شده اند  که در اسلایدهای بعدی توضیح اضافی داده میشود .

 

قالبهای فلاش دار

در این قالب در اثر فشار حاصل از طرف پرس ،به مواد اضافی اجازه داده میشود که به راحتی به کانال فلاش راه پیدا کند . در این روش قالبگیری ، فلاش معمولا به صورت افقی است .

در این روش قلبگیری لازم است، علاوه بر هزینه طراحی و ساخت،هزینه ای برای سنگ زدن پلیسه حاصل شده در اطراف قطعه در نظر بگیریم .

در واقع یکی از معایب اینگونه قالبها ،همین هزینه اضافی می باشد.

مزیت این گونه قالبها در ارزان بودن و ساده بودن آنها است .

کاربرد این قالبها برای تولید قطعاتی از مواد پلاستیکی با ضریب بالک پایین و قطعاتی که رعایت ضخامت یکنواخت دیوارهای آن مهم نباشد،البته یکنواختی ضخامت دیوارها تا حد زیادی به دقت میله های راهنمای قالب بستگی دارد .

 

تعریف ضریب بالک: حاصل تقسیم حجم مواد فرم نگرفته به مواد فرم گرفته را ضریب بالک گویند.

 

قالب های سنبه ای کفی یا پله ای

این قالبها شبیه  قالبهای فلاش دار میباشند ،  با این  تفاوت که در اینجا یک محفظه بار دهی به مجموعه قالب اضافه شده است .

پله ی کفی عموما 16/3 اینچ عرض دارد به منظور خروج مواد اضافی که از بین سنبه و محفظه نشت میکند.

این قالبها ،قطعات را با چگالی یا دانسیته بیشتری نسبت به نوع فلاشدار می سازند.

قطعات با پین های کوچک و مقاطع ظریف از این راه قابل ساخت هستند.

در این گونه قالبها نیز همانند قالبهای فلاشدار سنگ زنی فلاش یا پلیسه با مقدار کمتری نسبت به قبل لازم است.

 

قالبهای مثبت

در این قالبها فضای خیلی کمتری نسبت به دو نوع قبل برای خروج مواد اضافی به داخل کانال فلاش تعبیه شده است .

سنبه در محفظه فالب دارای انطباق کاملا جذب بوده و تلرانس در هر طرف 3 هزارم اینچ میباشد .

این قالبها برای قالبگیری مواد با فیلر پارچه ای و قطعات عمیق مانند محفظه رادیو بکار میرود  و از هر قالبی برای قالبگیری مواد با فیلر پارچه ای مناسب تر هستند .

مزیت این قالبها در این است که پلیسه یا فلاش بصورت عمودی میبا شد و به سادگی بر طرف میشود.

مهمترین عیب این قالبها خراشیدگی محفظه ی قالب توسط سنبه است که مستقیما اثر آن روی قطعه مشاهده میشود .

 

قالبهای نیمه مثبت

این قالبها متشکل از یک قالب سنبه ای پله دار و یک قالب مثبت هستند .

از این قالبها برای ساخت قطعات با عمق زیاد ،  قطعاتی که در ته آنها مقاطع بزرگ و    قطعا تی که در برخی از مقاطعشان اختلاف ضخامت وجود دارد بکار میروند.پلیسه یا فلاش ایجاد شده به راحتی توسط سنگ بر طرف می شوند.

معمولا برای فرم دادن ملامینها و ترکیبات اوره ای از این نوع قالبها کمک می گیرند .

لقی بین سنبه و ماترس 1هزارم اینچ در هر طرف است .

معمولا این گونه قالبه را بصورت چند محفظه ای با محفظه ی باردهی مشترک می سازند

بطوریکه به آنها قالبهای ویژه اطلاق میشود زیرا گاهی حتی بیشتر از  یکصد محفظه درآنها تعبیه شده است.

 

نکته

مکانیزم تولید قطعه در قالبهایی که در اسلاید قبل توضیح داده شد برای تولید قطعاتی بود که در دیواره ی جانبی آنها هیچ گونه حفره یا سوراخ وجود نداشت ،حال اگر بخواهیم قطعاتی را که دیوا ه ی آنها  دارای حفره یا سوراخ می باشد  را تولید کنیم لازم است که این قالبها را بصورت تکه ای با سنبه ی ماهیچه جانبی و متحرک بسازد.

 

علاوه بر این مکانیزم با توجه به نیاز از مکانیزم صفحه ی بیرون انداز بجای پینهای بیرون انداز و مکانیزم فنری نیز استفاده میشود

 

انواع روشهای قالبگیری انتقالی از نظر ساختمان

 

      قالبهای لوله راهگاهی

      قالبهای پیستونی

 

لازم به ذکر است که این تقسیم بندی توسط انجمن مهندسین امریکا صورت گرفته است.

 

قالبهای لوله راهگاهی

در این قالب ها پلا ستیک ها بر اثر نیروی وزن خود، از طریق لوله راهگاه به داخل قالب هدایت میشوند.

 

قالبهای پیستونی

در این قالب ها مواد پلاستیکی وارد شده به کانال بارریز توسط پیستون فشرده شده ، تا حدی که به سطح جدایش قالب فشار وارد میشود.

 

 

اجزاء ساختمانی پلاستیکها (شامل ترموستهاوترمو پلاستیکها)

      رزین: عنصر چسباننده

      نرم کننده:این ماده آلی برای بهبود سختی ، مقاومت ،قابلیت ارتجاعی قطعه وسهولت در امر قالبگیری به پلاستیک اضافه میشود.

      عنصر فیلر:این عنصر نقش پر کننده گی دارد و جنس آن میتواند از گرد چوب، پارچه،سفال وغیره با شد.

      رنگ:برای بهبود شکل ظا هری محصولات پلاستیکی،به آنها اضافه میشود.

 

لازم به توضیح است که ترموستها کلا دارای رزین پلاستیک و عنصر پر کننده بوده وترموپلاستیک ها دارای رزین پلاستیک و رنگ می باشند،البته ماده ی نرم کننده در هر دو نوع  پلاستیک استفاده   میشود.

 

 کاربرد قالبهای انتقالی

      تولید قطعات با مقاطع پیچیده ویا با ما هیچه های جانبی مشگل

      تولید قطعات با مغزیهای نازک و پیچیده

      تولید قطعات با سوراخهای کوچک و عمیق

      تولید قطعات با چگا لی یکسان تری نسبت به روش قالبگیری فشاری

      تولید قطعات دقیق

      تولید قطعات با پلیسه کمتر(خصوصا برای مواد ترموست با فیبرپارچه ای )

      تولید قطعات با وزن سنگینتر مثلا مواد ترموست از جنس ملا مین ،فرم آلدئید وقطعات با فیبر الیاف نساجی.

 

تجهیزات مورد نیاز در فرایند قالبگیری فشاری وانتقالی

برای تولید قطعات به روش فشاری نیاز به پرسهایی داریم که :

      تناژ بالا داشته باشند(معمولا250 تن).

      به شابلن بار ریز مجهز باشند یا قابلیت نسی این قسمت راد اشته باشند.

      به سیستم محرکه هیدرولیکی مجهز باشند(بمنظور تنظیم سرعت حرکت پرس).

 

در فرایند قالبگیری انتقالی علاوه بر موارد فوق به پرسهایی با تناژ کمتر و مخصوص نیاز داریم.

 

پرسهای مخصوص به پرسهایی اطلاق می شود که بتوانند هم عمل بستن صفحات قالب را انجام داده وعمل بارریزی،فشار وحرارت را تواما بوجود بیاورند.

 

مزایای فرآیند قالبگیری فشاری

      ضایعات کم است(در این قالبها لوله راهگاه و کانال هدایت مواد وجود ندارد).

      هزینه تجهیزاتی نسبتا اندک است.

      عملیات می تواند بصورت خودکار یا دستی انجام بگیرد.

      محصول تولید شده کامل می باشد.

      جریان مواد در زمان کوتاه انجام شده در نتیجه تنش در قطعه و سائیدگی در قالب کم است.

      قطعه دارای انسجام و یک پارچگی ساختار ی می باشد.

      قطعات طویل به راحتی با این روش تولید می شوند.

 

معایب فرایند قالبگیری فشاری

      قالبگیری قطعات پیچیده دشوار می باشد.

      در این قالبها به قسمتهای داخلی قالب مثل پین های بیرون اندز براحتی آسیب وارد میشود.

      ممکن است برای تولید برخی قطعات سیکل زمانی از حد استاندارد(2الی4دقیقه)به طور چشمگیری زیاد شود.

      محصولات معیوب در این روش مجددا قابل باز یابی نیستنند.

مزایای فرایند قالبگیری انتقالی

      در این فرایند نسبت به روش قبل به فشار کمتری نیاز است ،بنابراین میتوان از پرسهایی با تناژ کمتر استفاده کرد.

      بعلت فشار کمتر هیچ گونه صدمه ای به قالب و اجزاء داخلی آن وارد نمی شود.

      در این روش میتوان ابتدا مادهی اولیه را گرم کرد و سپس آن را به داخل قالب تزریق نمود که نتیجه آن بهبودتوزیع دما در ماده اولیه و تشکیل شبکهای عرضی ملکولی بطور سریع میباشد .

      زمان گردش عملیات کاهش یافته که نتیجتا از عیوب قطعات می کاهد.

        از طرفی بهبود در جریان مواد در این قالب ها ،توانایی تولید اشکال پیچیده را فراهم

      می آورد.

 

معایب فرایند قالبگیری انتقالی

      بعلت اینکه این قالبها معمولا چند حفره ای میباشند، هزینه تولید آنها زیاد است.

      اینگونه قالبها بخاطر داشتن کانال بارریز جدا گانه به امکانات ویژه نظیر پرسهای مخصوص نیاز دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم

پیش بینی در طراحی قالب

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم

پیش بینی در طراحی قالب :

پیش­بینی مدت زمان طراحی قالب­های پلاستیک

یکی از بحث های همیشگی در دفترهای فنی، پیش بینی زمان لازم جهت طراحی است و اغلب میان کارفرما و  طراح در مورد مدت زمان لازم برای انجام طراحی، اختلاف وجود دارد. برآورد مدت زمان کاری که توسط ماشین انجام می­شود با درصد کمی خطا توسط محاسبات ساده فیزیکی قابل محاسبه است و عواملی که باعث تغییر زمان فوق می­شود،  بیشتر عوامل انسانی است. اما وقتی قسمت عمده کار توسط انسان انجام می­شود، پیش­بینی زمان، بیشتر مبتنی بر تجربه است. در مقاله حاضر که براساس تجربیات نگارنده است. سعی شده با تکیه بر عوامل مشخص بتوان مدت زمان مورد نیاز جهت  طراحی  قالبها فرمولیزه گردد.

 

برای پیش­بینی زمان لازم جهت طراحی لازم است متغیرهایی که در زمان طراحی تاثیرگذار است، شناسایی و ضریبی برای آن در نظرگرفته شود. پس از آن ضرایب مختلف در عدد پایه­ای ضرب گردد تا زمان کل طراحی مشخص شود. برخی از متغیرهایی که در طراحی قالبهای پلاستیک مؤثر است، به شرح زیر است:

1)                 کشویی

2)                 کچ پران

3)                 آب­بندی روی فرم

4)                 استفاده از جک

5)                 سه­بعدی بودن محصول

6)                 پیچیدگی محصول

7)                 نقشه اجزاء قالب

8)                 تکه­کاری 

9)                 نقشه مونتاژی

10)            خدمات اسپارک

11)            کمیسیون

12)            اصلاحات

13)            پیگیری

14)            خنک­کاری

     نقشه­های ساخت شامل تلرانس­های ابعادی و هندسی و نیز جدول مشخصات است. چنانچه قسمت­هایی از قطعه (توسط CNC) براده برداری گردد، در این صورت نیاز به اندازه گذاری ندارد مگر آنکه جهت کنترل بدان نیاز باشد.

 

1)           نقشه مونتاژی : نقشه­ای است که در ان موارد زیر وجود دارد: برش­های کافی از قالب، پلان دو نیمه قالب، انداره­گذاری کلیه اجزای قالب، حتی اجزای استاندارد شامل: پیچ و مهره ها، ابعاد کلی قالب و جدول مشخصات که موارد زیر را دربر دارد: نام قطعه، جنس، میزان سختی مورد نیاز، ابعاد کلی قطعه و مشخصات فنی مجزا و استاندارد. (شکل 2)

2)           خدمات اسپارک : شامل نقشه ساخت مدل های اسپارک و نقشه موقعیت اسپارک است. در نقشه موقعیت اسپارک، عمق اسپارک و مختصات نسبت به صفر – صفر قالب داده شده است.

3)           کمیسیون : منظور جلسه ای است که در آن طرح قالب توسط تیم طراحی و تیم ساخت بررسی        می شود تا در صورت لزوم، تغییراتی در مکانیسم و یا ابعاد قالب داده شود.

4)                     اصلاحات : اعمال تغییرات موردنظر کمیسیون در قطعه مونتاژی

5)                     پیگیری :  زمانی که هنگام ساخت قالب بین طراح و تیم سازنده صرف خواهد شد.

6)                     تکه کاری : استفاده از اجزای (اینسرتی) در قالب به جز کاویته های اصلی که خود ضریب جداگانه دارد. همچنین استفاده از صفحات سایشی و Back Plate است.

7)           سه بعدی : منظور مدل سازی سه بعدی صفحه کاویته ها و در صورت لزوم، بقیه اجزای قالب مانند کشویی کچ پران و... که نیاز به ماشین کاری CNC دارند.

8)           پیچیدگی محصول : وقتی در قالب و یا محصول یکی از موارد زیر وجود داشته باشد، محصول پیچیده است و در محدوده داده شده به صورت زیر ضریب درنظر گرفته می شود:

الف )  چند نوع کشویی و یا چند نوع کچ پران در قالب وجود دارد.

ب  )  تعداد اینسرت ها بیشتر از دو یا سه مورد است.

ج  )   هنگامی که قالب دارای مکانیسم خاص است.

 

مثال: برای محاسبه زمان طراحی یک قالب با مکانیسم کشویی و خط جدایش فرم دار ضرایب به شرح جدول شماره (2) است .

 بنابراین با توجه به ضرایب بالا، زمان طراحی به شکل زیر محاسبه می شود:

T= 30 x1/3x1/3 x1/1x 1/3 x 1/2 x 1x1x 1/1 /1x1/05= 134 hr

 

واحد مدت زمان به دست آمده نفر ساعت است، بدین معنی که اگر یک نفر کل کار را انجام دهد و هر روز را 10 ساعت کاری فرض نماییم، تقریبا" 14 روز زمان لازم است تا تمام کارهای نرم افزاری انجام شود.

چنانچه بخواهیم تعداد روزها را کاهش دهیم، می­توان بعد از پایان طراحی سه بعدی، توسط دو یا سه نفر دیگر، خدمات اسپارک، نقشه مونتاژ دو بعدی و نقشه های دیتیل به طور همزمان انجام شود. در این صورت، مدت زمان طراحی از لحاظ تعداد روزها کاهش می یابد.

 

اگر طراحی یک قالب تکرار شد، به طوری که فقط ابعاد محصول ف کوچک یا بزرگ شود، زمان پایه کاهش   می یابد و همچنین ضرایب پارامترهای 16 و 17 (کمیسیون و اصلاحات) حذف خواهد شد. بدیهی است زمان پایه و ضرایب داده شده کاملا" تجربی است و امکان افزودن پارامترهای دیگر نیز وجود دارد.

یادآوری می شود زمان بالا بر این مبناست که نقشه محصول به صورت CAD DATA در اختیار طراح باشد.  

با استفاده از زمان به دست آمده، چنانچه هزینه در ساعت طراحی را معادل3500 تومان فرض نماییم و با  توجه به اینکه قیمت طراحی بین 5 الی 10 درصد قیمت قالب است، می توان قیمت قالب را برآورد نمود. روش تعیین قیمت فوق برای قالب هایی که اندازه، طول و عرض آن حداکثر500x 600 میلی متر است، مناسب است.

در پایان از همه دوستان صنعتگر خواهشمندم چنانچه در تجارب کاری و حرفه­ای خویش به نتایج بهتر یا متفاوت­تری در مورد تغییر ضرایب دست یافتند، نگارنده را از آن آگاه سازند. 

 

نقشه گشی صنعتی :

تاریخچه نقشه کشی صنعتی:

در زمان های قدیم حتی سال های قبل از میلاد برای نشان دادن و معرفی قطعات و وسایل صنعتی از نقشه هایی استفاده می کرده اند که بطور کامل گویا نبوده و از قواعدی که همگان آن رادرک کنند بهره ای نداشته است ودر موقع نقشه خوانی با مشکلاتی روبرو می شوند تا اینکه آقای لئوناردو داوینچی نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی (1459-1516) طراحی را ارائه نمود وطبق قواعدی جسم سه بعدی را روی صفحه ی دو بعدی با رسم تصاویر نشان داد که دراین حال نقشه هاگویا تر وقابل فهم تر شد.

سپس دانشمندان وریاضی دانان اروپایی فعالیت او را دنبال کردند تا اینکه گاسپارمانژ اهل فرانسه در سال 1798هندسه ترسیمی را معرفی نمود و این علم پایه و ریشه نقشه کشی صنعتی شد و امروزه از همان اصول استفاده می شود .

 

نقشه کشی صنعتی و جایگاه آن در صنعت:

نقشه کشی صنعتی همان زبان تکنیک یا زبان صنعت است .زبانی که تراوش فکر مهندسان و طراحان را به تصویر می کشد .

مهارت نقشه خوانی و نقشه کشی در مهندسی مانند سواد خواندن و نوشتن می باشد. نقشه کشی در حقیقت نوعی زبان محاوره در علوم مهندسی می باشد که اطلاعات مورد نیاز از یک قطعه، ماشین، سازه، و یا یک طرح را به روشنی و بدون ابهام بیان می کند. این اطلاعات شامل شکل هندسی، نحوه قرار گرفتن و اتصال اجزاء مختلف، مشخصات فیزیکی و هر گونه اطلاعات ضروری می باشد. بنابراین هر مهندس لازم است که به این زبان مسلط باشد و بتواند به راحتی از طریق آن به تبادل اطلاعات با سایر مهندسین بپردازد. حداقل مهارت مورد نیاز برای یک مهندس نقشه خوانی است و البته توصیه می شود که نقشه کشی را نه لزوما بطور حرفه ای نیز بداند. هر مقدار تسلط به نقشه خوانی و نقشه کشی بیشتر باشد، شخص سریعتر و راحت تر می تواند ایده های خود را به دیگران منتقل کند و ایده های دیگران را درک کند.

درحقیقت نقشه حاوی تمام اطلاعات اعم ازاندازه قطعه ،جنس قطعه، مقدار پرداخت و یا هر سوال دیگری که ممکن است برای تراشکار هنگام تراش قطعه پیش بیاید می باشد(نتیجه می گیریم که یک تراشکار حرفه ای نیز باید علم نقشه کشی را بلد باشد )

درواقع می توان گفت که  نقشه کشی در صنعت مانند پلی است که دفاتر طراحی را با کارگاه های ساخت و تولید  مرتبط می سازد.

استانداردها ی نقشه کشی :

نخستین موسسه ملی استاندارد در سال1902در انگلستان وسپس در1916 در هلند و 1917 درآلمان تاسیس شد. بدنبال آن استاندارد DIN که استاندارد صنعتی آلمان است گسترش پیدا کرد، ودرزمینه نقشه کشی صنعتی فعالیت وسیعی آغاز شد. در سال 1926 اتحادیه ای متشکل از 20 موسسه استانداردملی ازکشورهای مختلف به نام اتحادیه بین المللی موسسات استانداردملی استاندارد ISO)) تشکیل شد ،اما با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ارتباط صنعتی بین شرکتها ، لزوم ایجادیک سازمان بین المللی استاندارد مورد توجه قرار گرفت و در سال 1947 سازمان ISO تشکیل شد وشروع به کار نمود .

کشورایران در سال1332 اولین موسسه استاندارد خودرا تاسیس نمود ودرسال1360 به عضویت ISO درآمد.

بعضا کشورهااز استانداردهای مخصوص به خوداستفاده می کنند ولی درکل می توان گفت که تفاوتی عمده با هم ندارند برای آشنایی بیشتر شما استانداردهای چندکشور(یا قاره ) آورده شده است:

  استاندارد کشور یا قاره          ...................                علامت اختصار

      امریکا      …....................................................       ANSI

       اروپا   .......................................................            CE

     استرالیا    ......................................................          SAA

       کانادا     .......................................................         CSA

      ایران    ..........................................................       ISIRI

    انگلستان     .....................................................        BSI  

       ایتالیا   ..........................................................        UNI

       روسیه    .......................................................       GOST

       ژاپن     ..........................................................        JISC

       فرانسه     ........................................................        NF

 

 

 

 

معرفی نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی( نقش کامپیوتر در نقشه کشی صنعتی ):

امروزه استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری را در اکثر قریب به اتفاق دفاتر طراحی مهندسی می توان مشاهده کرد به جرات می توان گفت دیگر از طراحی ونقشه های  دستی خبری نیست . قطعات در محیط های نرم افزاری طراحی می شوند و مکانیزم انها قبل از ساخت نمونه واقعی در چنین محیط هایی  شبیه سازی می شود و درحین عمل شبیه سازی عیوب طراحی مشخص می شود و در ننیجه بدون صرف هزینه ساخت می توان پس از حصول اطمینان از صحت طراحی شروع به ساخت نمونه واقعی و در نتیجه تولید محصول پرداخت .

این امر باعث شده تا شکل بازار عرضه وفروش محصولات از حالت سنتی و نمایشگاهی رفته رفته به شکل الکترونیکی تبدیل شود. طراحی قطعات در محیط های نرم افزاری این امکان را فراهم می کند تا دو شرکت سازنده در دونقطه جهان بتوانند براحتی بایکدیگر در امر ساخت یک محصول همکاری کنند.

به طور مثال فرض کنید شرکتی ایرانی به یک شرکت چینی سفارش طراحی و ساخت یک قالب را می دهد استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر باعث می شود که شرکت سازنده مدلی راکه می خواهد بسازد در اختیار شرکت سفارش دهنده قرار می دهد پس از چندین بار رد وبدل پرونده های کامپیوتری در اخر با توافق طرفین نمونه واقعی ساخت و فرستاده می شود قبل از شروع به توضیح دستگاه طراحی شده توضیحاتی درباره چگونگی طراحی توسط کامپیوتر مفید است .

چگونگی استفاده ازنرم افزارهای کامپیوتری بستگی به هدف نهایی طراح دارد. به عنوان مثال اگر هدف از طراحی صرفا مدل سازی  وتهیه نقشه های صنعتی از مدل تهیه شده باشد. باید به سراغ نرم افزارهای مدل سازی رفت ولی امکان دارد شخص طراح بخواهد علاوه بر مدلسازی به کمک کامپیوتر به تحلیل و بررسی سینماتیکی یا دینامیکی یک مکانیزم بپردازد. انتخاب نرم افزارهای بسته به هدف طراح وابسته تسلط وی به آن نرم افزار دارد.نرم افزارهای متعددی قادر به عمل مدلسازی هستند که از آن جمله می توان به solidworks    Mechanical desktop   AUTOCAD     catiaوغیره.

 این نرم افزارها به نرم افزارهایCAD((computer aided design  معروفند.هر کدام از این نرم افزارها در یک یا چند جنبه از طراحی نسبت به بقیه برتری دارند.

حال ما در این قسمت به معرفی دو نرم افزار مهم نقشه کشی می پردازیم و تا حدودی شما را با امکانات آنها آشنا می کنیم.

AUTO CAD

این نرم افزار جزو محبوبترین و معروفترین نرم افزارهای نقشه کشی است و امروزه دیگر کسی وجود ندارد که در رشته های همچون عمران ومکانیک (وحتی صنایع اگر در قسمتهایی از صنعت همچون قطعه سازی یا خودروسازی مشغول به کار گرفته شوید .) مشغول به کار یا تحصیل باشد ولی نرم افزار اتوکد را نشناسد.

این نرم افزار تحت نسخه های مختلف توسط کمپانی Auto desk ارائه گردیده است که می توان به قدیمی ترین نسخه های آن یعنی اتوکد 2.5 اشاره کرد.در این نرم افزار امکاناتی دراختیار کاربر قرار گرفته که کاربر می تواند به سهولت ودر کمترین زمان ممکن انواع نقشه های دوبعدی و سه بعدی را ایجاد کند.

البته باید خاطر نشان کرد که با توجه به طراحی شدن نرم افزارهای پیشرفته دیگری در دنیای سه بعدی که در قسمت فوق نیز به آنها آشاره شد کمتر کسی از امکانات سه بعدی اتوکد استفاده می کند . ولی هنوز نیز بی شک اتوکد یگانه نرم افزار نقشه کشی دوبعدی در کارخانجات صنعتی ومراکز عمرانی در ایران می باشد.

Solidworks

Solidworksاز قوی ترین نرم افزارهای موجود در زمیینه طراحی و مدل سازی قطعات صنعتی به شمار می رود .

در این نرم افزار علاوه بر ایجاد مدل سازی سه بعدی از قطعات صنعتی ایجاد مجموعه های مونتاژ پیچیده متشکل از ده ها قطعه دیگر نیز به سادگی امکانپذیر می باشد . با استفاده از این نرم افزارها یک طراح صنعتی به راحتی می تواند از نماهای مختلف یک مدل سه بعدی نقشه های صنعتی تهیه نماید وبه همین منظور کلیه امکانات جانبی که برای ایجاد نقشه های صنعتی مورد نیاز می باشد اعم از انواع استاندارد ها نمادهای ویژه اندازه گذاری و تلرانس گذاری هندسی فراهم شده است با ارائه ابزار 2D to 3Dاز نسخه 200plusبه بعد امکان تبدیل ترسیمات دو بعدی به مدل های سه بعدی نیز در این نرم افزار میسر شده است .

مزیت ویژه solidworksبر دیگز نرم افزارهای مدل سازی کارایی بالا ودر عین حال سادگی کار با ان می باشد. این نرم افزار از همان المان های بصری و گرافیکی ویندوز جهت ارتباط با کاربر سود می برد و به همین علت کاربران ویندوز به سرعت با محیط کار زیبای آن انس می گیرند.

 امکان ورود پرونده های سایر نرم افزارهای طراحی نیز به محیط این نرم افزار فراهم شده است پس از ارائه ابزار 2D to 3Dبسیاری از کاربران نرم افزار های مخصوص ترسیمات دو بعدی نظیر AotoCAd از این نرم افزار جهت تبدیل ترسیمات دو بعدی خود به مدل های سه بعدی ستفاده می کنند. این ویژگی و بسیاری از از مزایای دیگر که در این مجال کوتاه امکان بازگو کردن آنها نمی باشد باعث شده است که اکنون شرکت solidworks دامنه فعالیت خود را بیش از پیش گسترش داده و از طریق 230 نمایندگی به فروش محصولات خود در 70 کشور دنیا بپردازند.

کلمه  cad مخفف  Computer Aided Design می باشد و همانطور که از نام آن مشخص است نرم افزاری است که به طراح کمک می کند تا طرح مورد نظر خود را به کامپیوتر منتقل کرده واز 

امکانات آن برای طراحی استفاده کند.

 

موارد بطور مثال نام می برم که در آن از اتوکد کمک می گیرند.

-ترسیمات معماری 

-ترسیم چارتها ودیاگرام 

-ترسیم انواع گرافها

-ترسیمات نقشهای الکترونیک -برق -مکانیک -راه وغیره 

-ترسیمات توپوگرافی 

-ترسیمات صنعتی ومونتاژ

-تهیه برچسب وآرم گرافیکی 

-ترسیمات دوبعدی وسه بعدی 

-ترسیمات هنری وکارتهای تبریک 

 

در نگارشهای جدید اتوکد 

نرم افزار اتوکد خیلی خوب با نرم افزارهای چون  Corel ,3dmax , Photo shop وغیر ارتباط برقرار میکند  .

در نرم افزار اتوکد فایلهایImage را می توان داخل فایلهای ترسیمی اتوکد احضار کرد.

ومزایای بسیار دیگر ی که در آینده به تفضیل به آن می پردازم

 

مکانیکال

مکانیکال یک  نرم افزارقدرتمند برای طراحی صنعتی است که به مااین امکان رامیدهد که نقشه های صنعتی   را با سرعت بیشتری طراحی کنیم پس یادگیری آن برای هر طراح صنعتی ضروری است   لازم به ذکر است که امروزه در صنعت دیگر برای طراحی از اتوکد استفاده نمی کنند  ولی  برای بهتر فراگرفتن مکانیکال باید به تمامی دستور های اتوکد تسلط لازم را داشته باشیم پس به شما پیشنهاد می کنم که قبل ازیادگیری مکانیکال تسلط خود را دراتوکد افزایش دهید.  

 

آشنایی سطحی با فرمان پروفایل 

ما در ابتدا شروع ترسیم در مکانیکال تمامی رسم های خود را در اصل در محیط اتوکد ترسیم  می کنیم وباید بعد از رسم دو بعدی آن را به مکانیکال شناخته ویا آن را به محیط MDT تبدیل کنیم که برای این عمل ما از دستور profile sketch استفاده می کنیم که در ادامه با  این دستور آشنایی بیشتری پیدا می کنیم . 

 توجه : برای پروفایل کردن رسم از روش زیر استفاده میکنیم. 

انتخاب کامل ترسیم دو بعدی → Profile → sketch solving → راست کلیک 

 

آشنایی مقدماتی با منوی ساختار درختی ( Desktop Browser ) 

این منو به طور پیش فرز بعد از نصب و باز کردن مکانیکال در سمت چپ محیط مکانیکال  قرار دارد که اگر هم نبود شما میتوانید با رفتن به قسمت : 

view → Display → DesktopBrowser

آن را فعال کنید.این منو یکی مهم ترین قسمت های مکانیکال است که از اول پروفایل به این  قسمت اضافه میشود که ما با کلیک راست کردن بروی آن می توانیم کارهای  زیادی انجام  دهیم . 

 

 Extrude

برای extrude کردن اجسام دوبعدی در مکانیکال باید ابتدا جسم مورد نظر را پروفیل کرده  و سپس بروی قسمت  desktop browser    رفته و بروی پروفایل کلیک راست کرده  و  Extrude را انتخاب میکنیم. 

  

شما می توانید در قسمت distance  مقدار طول و اندازه extrude  و در قسمت type جهت extrude شدن را بدهید. 

 

Revolve

برای revolve   کردن تر سیم های دو بعدی باید ابتدا جسم خود را پروفایل کنیم وسپس  بروی desktop browser  و بروی پروفایل مورد نظر کلیک راست کرده و revolve را میزنیم وسپس محور دوران را انتخاب کرده . شما باید قبل از revolve   کردن حتما  محور دوران خود را با استفاده از Work Axis  کشیده باشید . 

  

  

کشیدن خط محور با فرمان Work Axis

ما با استفاده از این  فرمان می توانیم برای اجسام سه بعدی خود خط محور ترسیم کنیم

این فرمان در کشیدن فنر نیز به کار می رود. 

   انتخاب نقطه اول و دوم خط محور → Work Axis → Sketched & work features → کلیک راست بروی صفحه سیاه 

 

 

Sweep

این فرمان کاربرد زیادی در کشیدن نقشه های صنعتی دارد مثلا برای کشیدن زانویی ها  فنر و کانالها پس به شما پیشنهاد می کنم که این فرمان را به خوبی فرا بگیرید . 

این فرمان تا حدودی مانند فرمان revolve  است با این تفاوت که فرمان revolve   از  حرکت شکل به  به دور محور مورد نظر ولی فرمان Sweep حرکت شکل به روی  محور است . 

روش کار : ابتدا مسیر مورد نظر را با فرمان لا ین کشیده وبعد از پروفایل کردن آن در  قسمت خالی صفحه سیاه کلیک راست کرده و در قسمت sketch solving  رفته و گزینه  2D path  را انتخاب میکنیم و بعد از آن محور کشیده شده از قبل را انتخاب می کنیم و  اینتر میکنیم بعد از آن هنوز اشاره گر ما هنوز فعال است و ما باید سر محور خود یعنی  نقطه ای را که می خواهیم شکل مقطعه را بکشیم انتخاب کنیم که در اینجا وقتی اشاره گر  موس را بر روی سر خط می آوریم یک علامت آبی رنگ ظاهر می شود ما پس از انتخاب  سر محور خود حرف Y   را تایپ کرده و اینتر می کنیم . سپس یک صفحه کاری برای  ظاهر می شود که ما باید در آن صفحه سطح مقطع ترسیم کرده و آن را پروفایل کنیم. 

  

در آخر در قسمت desktop browser رفته و بر روی پروفایل مورد نظر کلیک راست  کرده و Sweep  را انتخاب می کنیم و دکمه Ok را می زنیم . 

 

 

کشیدن فنر در مکانیکال

 طراحی فنر 

1- مشخص کردن  زاویه دید(Sw Isometric View  ) 

2- تغییر صفحه کاری ( New sketch plan ) 

3- کشیدن خط محور فنر( Work Axis ) 

4- تغییر صفحه کاری ( New sketch plan ) 

5- کشیدن راه مارپیچ فنر ( 3D Helix path… ) 

6- مشخص کردن صفحه کاری برای کشیدن مقطع فنر( work plan ) 

7- کشیدن سطح مقطع فنر و پروفایل کردن آن 

8- Sweep کردن سطح مقطع فنر 

مشخص کردن  زاویه دید(Sw Isometric View  ) : 

ابتدا ما زاویه دید خود را ایزومتریک می کنیم ( این عمل برای بهتر شدن زاویه دید ما است )

 

 

تغییر صفحه کاری ( New sketch plan ) 

بر روی صفحه سیاه کلیک راست کرده و New sketch plan را انتخاب می کنیم . 

و بعد از آن کلمه Z     را در صفحه کلید زده و دکمه اینتر را می زنیم . 

کشیدن خط محور فنر( Work Axis ) 

انتخاب نقطه اول و دوم خط محور → Work Axis → Sketched & work features → کلیک راست بروی صفحه سیاه 

تغییر صفحه کاری ( New sketch plan ) 

در اینجا ما باید صفحه کاری خود را دوباره تغییر دهیم ولی این بار بجای زدن حرف Z حرف X  را میزنیم . 

کشیدن راه مارپیچ فنر ( 3D Helix path… ) 

در اینجا شما با یک فرمان جدید که مهم تریت فرمان در کشیدن فنر است آشنا میشوید

این فرمان برای کشیدن طول گسترش فنر است که با کشیدن  سطح مقطع فنر و sweep کردن آن کشیدن فنر به پایان می رسد . 

برای کشیدن آن ابتدا باید کلیک راست کرده و بعد از وارد شدن به قسمت sketch solving منو 3D Helix path…  انتخاب می کنیم سپس خط محوری که توسط فرمان Work axis کشیده بودیم انتخاب می کنیم سپس کادر Helix   ظاهر شده وشما می توانید زاویه / طول/ 

گام / قطر فنر را داده و Ok   کنید . 

مشخص کردن صفحه کاری برای کشیدن مقطع فنر( work plan ) 

برای این که ما بتوانیم سطح مقطع فنر را بکشیم  باید ابتدا صفحه کاری آن را بکشیم. 

برای این عمل باید ابتدا کلیک راست کرده و در قسمت Sketched & work features

منوWork plan...   را انتخاب کرده وبعد از باز شده صفحه مورد نظر آن را به حالت  Normal در آورده و    Ok می کنیم و بعد قسمت مقطع گسترش فنر را که علامت * 

دارد را انتخاب کرده و کلیک راست را می زنیم . 

کشیدن سطح مقطع فنر و پروفایل کردن آن  در اینجا ما سطح مقطع فنر را کشیده و بعد آن را پروفیل می کنیم. 

Sweep کردن سطح مقطع فنر در آخر ما مقطع خود را بعد از پروفایل کردن Sweep میکنیم . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم

آموخته های نرم افزاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم

آموخته های نرم افزاری :

معرفی نرم افزار CATIA

قدرتمندترین نرم افزار طراحی، مهندسی و ساخت با کمک کامپیوتر در صنایع هوافضا، خودروئی و دریائی

 

در عصر تکنولوژی اطلاعات، با روشهای سنتی نمیتوان جوابگوی نیازهای طراحی و ساخت بود و نمیتوان از توانمندیهای کامپیوتر را در این زمینه نادیده گرفت. مخصوصاً در میدان رقابت که پارامترهائی چون : هزینه، زمان، کیفیت و سود مطرح میباشند.
سیستمهای طراحی با کمک کامپیوتر ( CAD )، مهندسی با کمک کامپیوتر ( CAE ) و ساخت با کمک کامپیوتر ( CAM ) از سیستمهای مطرح روز دنیا در صنایع هوافضا، دریائی و خودروئی میباشند. از نتایج استفاده این سیستم ها میتوان کاهش زمان طراحی، کاهش خطا در طراحی، بهینه کردن طرح کاهش زمان تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش سود دهی را نام برد. در این راستا نرم افزارهای زیادی به بازار ارائه شده است؛ اما استفاده از یک نرم افزار جامع، در یک مجموعه از اهمیت خاصی برخوردار میباشد که نرم افزار CATIA یکی از این نرم افزارهای جامع میباشد.

کتیا ویرایش 5 ( CATIA V.5 ) یک یکپارچگی مناسب و قدرتمندی بین منابع انسانی و ابزارها و روشها و منابع های طراحی، مهندسی و ساخت در یک فرآیند کامل را ایجاد میکند. از توانمندیهای برجسته دیگر این نرم افزار: پرورش خلاقیت و نوآوری، به اشتراک گذاشتن دانش فنی در فرآیندها ارتباط مستقیم بین طرح سه بعدی مجازی و محصول واقعی و کاهش حلقه های طراحی و ساخت را نام برد.

1- مقدمه ای از نرم افزار CATIA :

PLM Solutions ) Product Lifecycle Management )


به مجموعه ابزارها و روشهائی اطلاق میگردد که هدف آن حمایت از چرخه حیات تولید در زمینه های مختلف طراحی ، مهندسی و ساخت می باشد. این چرخه میتواند از یک یا چند فاز زیر تشکیل شده باشد:


بازاریابی، اتود زدن، نمونه اولیه، مدل کردن، آنالیز کردن، ساخت، بازنگری مهندسی، تبادل اطلاعات در کار تیمی فروش.


PLM ارائه شده توسط شرکت Dassault System ارائه شده توسط نرم افزارهای این شرکت قابل دست یابی است ، شامل نرم افزارهای زیر میباشد:

CAA V.5، SmarTeam ، ENOVIA ، DELMIA ، CATIA

DELMIA: Digital Enterprise Lean Manufacturing Interactive

pplication
ENOVIA: Enterprise in Ovation VIA

CAA V5: Component Application Architecture Version .5

که نرم افزار CATIA پایه و اساس دیگرنرم افزارهای بالا میباشد و حجم زیادی از فعالیت PLM در این نرم افزار صورت می گیرد که در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

 

در تولید سنتی وقتیکه یک طرح تعریف میشود، ابتدا باید یک طراحی مقدماتی صورت بگیرد تا یک نمونه اولیه از آن در کارگاه ساخته شود و بعد این طرح باید چندین بار دوباره طراحی و بهینه و . . . روی آن صورت گیرد تا رضایت مشتری یا نیاز بازار تأمین شود؛ که این سیکل زمان و هزینه زیادی را در برخواهد داشت. اما با استفاده از راه حل PLM میتوان کل سیکلها را به دو سیکل رساند(شکل1). چون کل طرح را میتوان در نرم افزار پیاده کرد و با امکاناتی که نرم افزار در اختیار میگذارد یکبار از ابتدا مطرح شدن طرح، طراحی، بهینه سازی و . . . حتی بازاریابی محصول را در دنیای مجازی نرم افزار با دقت و سرعت بالا انجام گیرد و بعد از جلب رضایت مشتری یا رفع نیاز بازار، طرح را برای ساخت به خط تولید واقعی ارسال نمود؛ حتی میتوان مشکلات حین طراحی و ساخت محصول و حتی خط تولید آن و تبلیغات و . . . را در این نرم افزار یافت،و نیز برای کاهش هزینه، وزن ، کاهش ضایعات و طراحی نسل بعدی محصول را برنامه ریزی نمود. در کل کاهش زمان طراحی و ساخت، عرضة سریع محصول به بازار رقابت از اثرات مهم این روش میباشد.

 

تاریخچة نرم افزار CATIA :

در سال 1969 شرکتی با نام Dassault در فرانسـه نرم افزاری بنام CATI برای نقشه کشی دوبُعدی و ماشینکاری با کمک کامپیوتر پایه گذاری نمود(شکل 3) و در سال 1975 این محصول به محیط سه بُعدی گسترش پیدا کرد و در آن زمان با انجام پروژة ساخت مدل تونل باد برای یک شرکت هواپیماسازی که بطور معمول 6 ماه زمان نیاز داشت، در طی 4 هفته به نتیجه رساند. با این عمل تحولی در دنیای طراحی، ساخت و تولید ایجاد کرد.

 

در سال 1981 بطور عمومی نام آن به CATIA تبدیل شد و در ژوئن همان سال شرکت I.B.M. نیز این شرکت را بهمراه نرم افزارش بین نرم افزارهای امریکائی و ژاپنی طی یک بازبینی و بررسی زیاد برای توسعه، گسترش، خدمت رسانی و کسب درآمد در سراسر جهان برگزید.


ویرایش 4 کتیا در سال 1994 به بازار ارئه شد که بعلت حجم زیاد برنامه، تنها بر روی Work Station ها قابل اجراء بود که هزینة بالائی داشت. ویرایش 5 آن که تحت ویندوز می باشد نیزدر اواخر دهة 90 وارد بازار شد. نگارش 5 آن بحدی پر قدرت بود که حتی کاربران نگارشهای قبل را متحیّر ساخت. نگارش 5 نه تنها امکانات گستردة 4 را حفظ کرده بود بلکه اصلی ترین مشکلی که کاربران نگارش 4 داشتند، یعنی کاربری سخت آن را نیز برطرف کرده بود.


در ایران نگارش 4.2.2 توسط شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو با هزینة بالا وارد شد. هماکنون در کشورمان نرم افزارهای زیادی از قبیل AutoCAD، Solid Works، Pro/Engineer، IDES و . . . در زمینة CAD استفاده میشوند. اما هریک از این کاربران که با نرم افزار CATIA V.5 آشنا میشوند مشتاقانه بسمت آن گرایش پیدا میکنند. البته پیش بینی میشود که در آینده نزدیک در همة زمینه های نرم افزاری مشابه جای خود را به CATIA بدهند.

 

CATIA  Computer Aided Tree Dimensional Interactive Applications


همانگونه که از کلمات برداشت میگردد از تعدادی محیط هائی که با یکدیگر در تقابل بوده و بر پایة محیط های سه بُعدی برپا شده اند تشکیل یافته است که میتوان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:


1- CAD : طراحی و مدلسازی بکمک کامپیوتر. در اختیار قرار دادن ابزارهای بسیار قدرتمند مدلسازی احجام

(Solid ) و رویه ( Surface ) و . . .

2- CAM : ساخت بکمک کامپیوتر. تهیه برنامه های ماشینکاری برای انواع ماشینهای CNC در محیطی سه بُعدی و قدرتمند و . . .

3- CAE : مهندسی باکمک کامپیوتر. ارائة ابزارهای شبیه سازی و رفتارهای فیزیکی محصول، خط تولید و مونتاژ و تحلیل های مهندسی آنان و . . .


ویژگیهای اصلی این نرم افزار :

1- نگهداری تاریخچة تهیة مدل ( History ) : این امر سبب میگردد تا بتوان با حداکثر قدرت به ساخت و مدیریت مدلها پرداخت ( میتوان مکان عملیات را جابجا و یا آنان را موقتاً بی اثر نمود. بعنوان مثال میتوان اثر یک فیلد را خنثی کرد. )


2- برخورداری از قابلیت پارامتریک و فرمول پذیری ( Parametric ) : با این خاصیت میتوان ابعاد یک مدل را بصورت وابسته به مقادیر دیگر ترسیم نمود و در صورت تغییر در پارامترهای اولیه مدل بهنگام میگردد.


3- بلادرنگ ( Real Time ) : مشاهده شدن تغییرات بصورت همزمان. بعنوان مثال تغییر در سایز یک مکعب و یا دوران آن در حالت Shade در هنگام اجراء سایر دستورات.

4- هوشمندی ( Intelligent ) : سبب میگردد تا با بکارگیری الگوریتمهای پیشرفته کمک شایانی به کاربر نماید تا با حداقل عملیات به هدف مورد نظر دست یابد.

5- رابطة بسیار قوی گرافیک ( Advance Interface ) : یکی از ایرادهای اصلی اکثر نرم افزارها، نداشتن محیط راحت و قوی گرافیکی است. محیط راحت و کاربرپسند کتیا سبب میگردد تا کاربر براحتی خواسته های خویش را مهیا سازد.


از دیگر ویژگیها میتوان قابلیت جابجائی آسان و سریع بین محیط ها، سرعت بالای واکنش نرم افزار در برابر عملیات صورت گرفته، مدیریت بر فعالیتهای مربوط به طراحی، خروجی با فرمتهای مختلف، قابلیت تبادل اطلاعات بین دیگر نرم افزارهای CAD و حتی کاربر میتواند یک محیط دلخواه کاری با آیکونهای مورد نیاز خود، طراحی کند.

نیازهای نرم افزاری جهت نصب :

- Windows 2000/XP

- I.B.M. AIX

- Hewlett Packard HP-UX

- SVGA IRIX

- Sun Solaris

نیازهای سخت افزاری برای نصب روی Windows 2000/XP :

Disk Drive : min 4 GB

Memory : min 256 MB of Ram ( 512 for DMU & Large Assemblies )

Display : min 17" ( min 1024

 768 Resolution )

Pointing Device : 3-Botton Mouse

در زیر جهت معرفی اثر بخشی این نرم افزار دو شرکت بعنوان مثال مطرح شده اند :
1-Pratt & Whitney , PLM ( CATIA V.5, ENOVIA, DELMIB )

 

این شرکت کانادائی 75 سال قبل تشکیل شده است و بیشترین فعالیت آن در زمینة موتورهای هواپیما میباشد و هماکنون دارای 9000 پرسنل در 10 کشور و 700 کاربر نرم افزار CATIA V.5 میباشد.


مشتریان این شرکت : Augusta, Airbus, Bell helicopter, Booing & . . .

در این شرکت قبل از استفاده این راه حل از دیگر نرم افزارهای 3D/2D متداول استفاده میشده است و بعد از پیاده سازی این PLM ، یک میلیون دلار صرفه جوئی در سال، 500 هزار دلار صرفه جوئی برای هر نمونه اولیه موتورهواپیما ، بازگشت سرمایه 3 ساله، سود خالص برای 6 سال 12 میلیون دلار، ضمناً این شرکت توانست ظرف 3 سال نسل بعدی موتورهایش را وارد بازار نماید.

جزئیات :

20% صرفه جوئی در زمان طراحی، 10 برابر سریعتر برای برنامه نویسی ماشینکاری، 13% کاهش در قیمت جیک و فیکسچر، 10% کاهش در حجم ضایعات، 10% کاهش در دوباره کاری، 20% کاهش در زمان مونتاژ.

2-SERRA SOLDADURA , PLM ( CATIA V.5, DELMIA )

 

این شرکت اسپانیائی در سال 1934 در شهر بارسلونا تأسیس شده است و در زمینة اتومبیل و وسایل حمل و نقل فعالیت میکند و هماکنون به فرانسـه، پرتغال و برزیل گسترش یافته است و 800 پرسنل دارد.

این شرکت 4 سال قبل از استفاده PLM، برای طراحی و نصب خط جوشکاری 18 ماه زمان نیاز داشت اما امروزه 6 ماه زمان صرف میکند. بطور معمول 5 سال زمان صرف میشد تا مهندسین جذب شده، مهارت لازم را کسب کنند اما با بهم پیوستن CATIA V.5 و شرکت SERRA این زمان به 14- 12 ماه رسیده است که زمان آموزش 75% کاهش پیدا کرده است؛در انجام پروژه ها نیز زمان پایان هر مناقصه را 50% کاهش یافته که خود باعث برنده شدن بیشتری در مناقصه های این شرکت در سال شده است.


این شرکت با استفاده از امکانات 3D/2D متداول برای انجام یک پروژة 220 روز زمان میبرده است را با استفاده از DELMIA, CATIA V.5 به 110 روز رسانده است.

زمینه هائی که این شرکت از این نرم افزارها بهره گرفت: شبیه سازی مجازی حرکت سینماتیکی ، آنالیز سازه ای، موقعیت رُبوتها و حرکت و سیکل زمانی آنها.


جزئیات نتایج دیگر :

66% کاهش در قیمت برنامه نویسی ماشینکاری، 60% کاهش قیمت خط مونتاژ، 40% کاهش زمان طراحی، زمان بازگشت سرمایه 7/1 سال و سود خالص برای 6 سال 10 میلیون یورو.


در ادامة مقاله شرح خیلی مختصر از محیطهای نرم افزار بیان شده است شرح بیشتر در این مقاله نمیگنجد و برای اطلاعات بیشتر بخود نرم افزار و یا سایت نرم افزار www.catia.com مراجعه شود.

محیطهای نرم افزار CATIA V.5 را میتوان به دسته بندیهای اصلی زیر تقسیم نمود :

1. Mechanical Design.

2. Shape Design & Styling.

3. Product Synthesis.

4. Analysis.

5. Equipment & Systems Engineering.

6. NC Manufacturing.

7. Plant.

البته باید این نکته را بیان نمود که نرم افزار CATIA V.5 یک ابزار میباشد و ابزار به تنهائی خود دارای قدرت اجرائی نمیباشد بلکه این کاربران هستند که برای به هدف رسیدن از آن بهره میگیرند. استفاده از این نرم افزار در یک مجموعه باید با یک مدیریت و برنامه ریزی صحیح انجام گیرد. تا اثر بخشی آن ( مهمترین آنها صرفه جوئی زمان و هزینه میباشد ) قابل دریافت باشد وگرنه مثل داروئی میباشد که به یک بیمار اشتباه تجویز گردد. معمولاً در انتخاب این نرم افزار ابتدا یک نیازسنجی کلی صورت میگیرد و بعد در صورت نیاز در سیستم کاری پیاده میشود. البته این نرم افزار از سطح دیپلم تا دکتری را میتواند پوشش دهد.


1- Mechanical Design
در این دسته محیط کاربر میتواند با دستورات خیلی ساده و کاربردی طرح را مدل ( 3D/2D ) کند البته بصورت حجم، چه یک قطعه باشد یا یک مجموعه مونتاژی بزرگ مثل هواپیما این دسته محیط شامل بیش از 10 محیط کاربردی میباشد که مهمترین آنها؛ مدلسازی قطعه و مونتاژ آنها، تهیه نقشة 2D از مدل 3D یا رسم نقشة 2D ، ورقکاری، طراحی سازه، تلرانس گذاری،طراحی جوش و طراحی قالبهای پلاستیکی و... . در زیر شرح مختصر بعضی از این محیطها بیان شده است.


1.1. Part Design

کاربر با امکاناتی که این محیط در اختیارش گذاشته است به آسانی میتواند با سریعترین روش از یک قطعه طراحی شده، مدل 3D تهیه نماید تا در محیط های دیگر از آن نمای 2D و 3D مونتاژی تهیه نماید یا آنالیز روی آنها صورت گیرد. از توانمندیهای این محیط کاربری آسان و کاربردی، محیط قابل لمس برای کاربر، قابلیت ویرایش و بازسازی آسان و سریع، قابلیت جابجائی دو طرفه با محیط های 3D دیگر نرم افزار و قابلیت ذخیره سازی با فرمتهای مختلف نام برد.


Assembly Design.1.2.
کاربر میتواند قطعات طراحی شده در محیط Part Design را در این محیط با دستورات آسان و کاربردی، مجموعه را مونتاژ نماید همانند یک کارگاه مونتاژکاری حتی میتوان از این محیط به محیط تهیه مدل برگشت تا مدل را ویرایش کرد و دوباره برگشت بدون آنکه از محیط CATIA خارج شد. این امر برای طرحهائیکه بصورت ابداع و اختراع میباشند و قطعات متناسب همدیگر باید طراحی شوند، خیلی کاربردی خواهد بود.


کاربر براحتی ( چه دستی و چه حرفه ای ) قطعات طراحی شده ( مدل شده ) را به این وارد کند تا کارهای مونتاژ روی آنها انجام دهد. یکی از این فعالیتها، آنالیز حجمی روی مجموعه میباشد مانند برخوردها، تماسها و لَقی های بین قطعات میباشد. دارای کتابخانه قطعات استاندارد میباشد و حتی کاربر هم نیز میتواند برای خودش یک کتابخانه از قطعات تهیه نماید. تهیه خودکار لیست قطعات بهمراه مشخصات آنها از دیگر تانمندیهای این محیط میباشد.


1.3. Sheet Metal Design

کاربر در اینجا میتواند یک طرح ورقکاری شده را مدلسازی نماید و در انتها هم میتواند گستردة ورق بکار رفته را محاسبه نماید. در این محیط انواع دستورات خم و استمپهای موجود میباشد و حتی کاربر میتواند برای طرح خود سنبه و ماتریس طراحی کرده و در این محیط بکار برد.


1.4. Drafting
کاربر میتواند در این محیط نقشه های 2D مورد نیاز خود را تهیه نماید که به دو روش زیر صورت میگیرد:

Generative : در این حالت با موجود بودن مدل 3D، کاربر هر نمای دلخواه و استاندارد مورد نیاز خود را تهیه نماید و با هوشمند خود محیط، کاربر هر نوع برش و عملیات دیگر را روی نقشه ها میتواند انجام دهد و حتی با تغییر در مدل 3D، این تغییرات در نقشه بطور خودکار انتقال داده میشود. در این روش عملاً رسم نقشه مفهوم نداردو خود نرم افزار رسم مینماید.

 

Interactive : در این حالت کاربر میتواند با توجه به امکانات رسم، نقشۀ 2D مورد نیاز را رسم نماید و حتی محیط نیز خودش به کاربر کمک میکند که نماها رسم شده را کامل نماید. مثلاً با رسم سه نمای استاندارد نمای ایزومتریک را تهیه کرد.


1.5. Structure Design

محیط طراحی سازه یکی دیگر از محیط های جذاب و کاربردی این نرم افزار میباشد.کاربر به آسانی و سرعت زیاد میتواند طرحهای سازه ای خود را در آن مدل کند. کاربر با انتخاب مقطع سازه خود از کاتالوگ مربوطه و انتخاب محل قرار گرفتن سازه، خیلی سریع و با دقت بالا طرح خود را مدل کند. استانداردهای موجودDIN, AISC, EN, OTUA شامل انواع مقاطع استاندارد میباشد.


1.6. Mold Tooling Design

طراحی قالبهای پلاستیکی از دیگر محیط های این نرم افزار میباشد که دارای کاتالوگی از انواع استانداردهای قالب سازی میباشد. مانند : Dme, Dme-America, Eoc, Futaba, Hasco, Measburger, Pcs, Pedrotti, Rabourdin, Strack. و حتی کاربر قطعه ای که طراحی و مدل کرده است را به این محیط منتقل کرده و با توجه به ابعاد و حجم آن قطعه، قالب مورد نیاز آنرا تهیه میکند. در این محیط امکاناتی چون راه گاهها، میله راهنماها، میله پران ها و . . . در اختیار کاربر قرار گرفته است و حتی آنالیز حجمی نیز میتواند انجام دهد و نحوة عملکرد قالب را نیز یتواند مشاهده نماید.

 

2- Shape Design
در این دسته محیط کاربر میتواند طرح مورد نظر خود را بصورت سطح و رویه مدل نماید و اگر هم نیاز به حجم آن بود، آنرا تبدیل به حجم نماید. در این دسته محجیط امکاناتی قرار گرفته شده اند که کاربر بتواند پیچیده ترین اجسام را بتواند مدل نماید و در این زمینه، این نرم افزار بی رقیب مانده است. طراحی بدنة خودرو ( مخصوصاً کلاس A ) مجسمه سازی، دجیتالیز کردن اطلاعات خروجی از دستگاه های اندازه گیری CMM و تبدیل به سطح کردن آنها و تهیه عکس و فیلم تبلیغاتی و . . . از کاربردهای این محیط ها میباشد.

2.1. Generative Shape
در این محیط کاربر میتواند با توجه به رسم مقاطع مطلوب، سطوح مورد نیاز را ایجاد نماید و قابل ویرایش میباشند هم در این محیط و هم در دیگر محیط های این دسته.

2.2. Free Style Shaper, Optimizer & Profiler

در این محیط کاربر میتواند سطح آزاد ایجاد شده را مثل خمیر با آن کار کند تا بشکل مطلوب بدست آید.

 

2.3. Photo Studio & Real Time Rendering

در دو محیط بالا کاربر میتواند از مدل تهیه شده ( چه حجم و چه سطح ) در این محیط ها، نوردهی و دیگر امکانات عکاسی و فیلمبرداری اعمال نماید و عکس و فیلم برای تبلیغات و . . . تهیه نماید.

- Product Synthesis

این دسته محیط شامل 3 ذسته محیط دیگر میباشد.

3.1. Digital Makeup

شامل 7 محیط کاربردی میباشد که کاربر میتواند یک مجموعه ای که در آن مکانیزم مربوطه با اتصالات ( 11 اتصال : هم محوری، چرخ دنده ای، کابلی، ریلی، و . . . ) مدل کرده و نتیجه مکانیزم طراحی شده را استخراج کرده و حتی میتوان نحوة مونتاژ و دِمونتاژ را در این محیط آزمایش کرد و بهینه سازیهای لازم را انجام داد از فعالیتهای انجام شده میتوان گزارش ( فیلم، عکس و متن ) تهیه نمود.

 

3.2. Ergonomics Design & Analysis

ر این دسته محیط میتوان پارامترهای آرگونومی را در طرح پیداکرده و نتایج را مشاهده کرد. در این محیط میتوان مدل انسانی مورد نظر طراح را وارد طرح کرده ( بعنوان مثال خلبان در کابین هواپیما ) و از نگاه آن یا عکس العمل اندامش در برابر پیرامون آنرا مشاهده کرد.


در کاتالوگ آن چند نمونه انسان استاندارد با ملیتهای امریکا، کانادا، فرانسـه، ژاپن و کُره موجود میباشد و حتی کاربر نیز میتواند انسان مطلوب خود را در آن ایجاد کند و به کاتالوگ اضافه نماید.

 

3.3. Knowledg ware

گرفتن و مدیریت " چرا " و " چگونه " ها و بهم پیوستن دانش ها از مهمترین فعالیت این دسته محیط میباشد. در این دسته محیط کاربر میتواند ساختار پروژه را تعریف کند و بحث های مالی را مطرح نماید و حتی میتواند برای کاهش هزینه و وزن راه حلهائی ارائه دهد تا حتی به حل معادلات بدست آمده در طراحی بپردازد.

4- Analysis
کاربر این محیط میتواند به آنالیز استاتیکی و فرکانسی روی مدل ( 1D, 2D & 3D ) انجام دهد. البته مدل میتوان یک قطعه یا یک مجموعه مونتاژ شده بهمراه اتصالات جوش و پیچ باشد. کاربر با توجه به جنسی که برای قطعه تعریف میکند با وارد شدن به این محیط، بطور اتوماتیک قطعه ( یا قطعات ) المان بندی شده و با بارگذاری و تعریف شرایط اولیه ( خیلی ساده و آسان ) میتواند آنرا حل نماید. البته محیط المان بندی دقیق و دستی هم در این دسته محیط موجود میباشد. بعد از حل مسئله با روشهای آسان میتوان نتایج را بصورت فیلم، عکس و متن مشاهده نمود. در این محیط نیز کاربر میتواند ارتباط دو طرفه با محیط تهیه مدل داشته باشدو هر لحظه بتواند مدل خود را بهینه نماید.


5- Equipment & System Engineering

این دسته محیط شامل بیش از 20 محیط کاربردی میباشد. از طراحی کشتی گرفته تا تأسیسات و HVAC ، لوله کشی، کابل کشی و . . . بصورت 3D و 2D و بهمراه کاتالوگهای مربوطه را میتوان یافت.

 

6- NC Manufacturing

کاربر بعد از تهیه مدل از طرح در این دسته محیط میتواند از توانمندیهای ماشینکاری نرم افزار بهره گیرد و بصورت مجازی مراحل ماشینکاری برای تولید را انجام دهد. بعد از حصول پارامترهای مطلوب و مورد نظر میتواند خروجی با فرمتهای مختلف تهیه و برای تولید ارسال نماید.


در این محیط ها میتوان ماشینکاری از 5/2 محوره تا 5 محوره را اجراء کرد.
LeatheMachining, Prismatic Machining, Surface Machining, Advance Machining.

محیطهای مهم این دسته میباشند.

 

7- Plant
کاربر میتواند در این محیط به طراحی و چیدمانی کارخانة مورد نظر بپردازد تا بعد از حصول نتایج مطلوب، طرح را برای اجرا ارسال نماید.

اکثر محیط های نرم افزار باهم ارتباط دو طرفه دارند و براحتی میتوان برای طراحی بین محیط ها جابجا شد و برای انجام یک طرح از چندین محیط بهره گرفت تا سریعتر و با دقت بالا به نتیجة مطلوب رسید

 

طریقه نصب نرم افزار CATIA

 CATIA در زمره یکی از بهترین نرم افزارهای  CAD  CAM  CAE می باشد این نرم افزار با ماژول های مختلفی که دارد برای خیلی از کاربران فعال در سه زمینه CAD CAM CAE جذاب می باشد . در این پست به علت درخواست یکی از "دوستان وبی" طریقه نصب این نرم افزار شرح داده می شود.

نرم افزار  CATIA  نسبت به دیگر نرم افزار های مهندسی از پیچیدگی خاصی در نصب برخوردار نیست تنها مورد خاص در نصب این نرم افزار نصب Crack    نرم افزار در مسیر درست می باشد .

برای نصب این نرم افزار باید به این نکته توجه داشته باشید که ویندوز شما باید 2000 و بالاتر از ان باشد . برای نصب مانند شیوه معمول برای نصب نرم افزار عمل می نمائید با این تفاوت که بعد از انجام این کار باید درCD  مربوطه وارد پوشه crack  شوید در این پوشه یک فایل با پسوند .dll موجود می باشد این فایل را کپی کرده و در مسیر نصب نرم افزار در کامپیوترتان بروید و مسیر زیر را طی کنید .

Dassault system/B10/intel/code/ bin/

در پوشه آخر باید هم نام همان فایل    .dll را بیابید و فایل .dll    خودتان را بر روی ان  paste  کنید . دقت کنید فقط فایل هم نام .

در پوشه crack شاید فایل zipp   باشد ابتدا ان را باید  unzip نمائید و سپس فایل با پسوند .dll  مورد نظرتان را بیابید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل پنجم – نتیجه گیری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل پنجم – نتیجه گیری :

نتیجه گیری :

در طول دوره کارآموزی در شرکت تکنو ماشین ، با مفاهیم کاربردی نقشه کشی و طراحی صنعتی در محیط های صنعتی آشنا شدم ، استفاده صنعتی از نرم افزارهایی که قبلا بیشتر بصورت تئوری آموخته بودم ، آشنایی و مشاهده نحوه استفاده از یک طرح صنعتی با استفاده از نرم افزار هایی مانند Solidwork   و  Mechanical   و Catia و نحوه پیاه سازی آنها در ماشین های قالب سازی و قالب گیری در واقع تجربه مناسبی را برای ورود به بازار کار فراهم نمود .

  
نویسنده : متین ; ساعت ۱:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/٢